Przejd藕 do tre艣ci g艂ownej
Um贸w si臋0
Blog
O nasHistoria markiMediaKontakt
Specjali艣ciJak um贸wi膰 wizyt臋?Efekty wsp贸艂pracyZr贸b testCennik
AkademiaMoje kursy
5 sierpie艅 2023

Dlaczego nuda nas tuczy?

Gdy ludzie czuj膮 si臋 znudzeni, cz臋sto si臋gaj膮 po jedzenie jako form臋 rozrywki lub wype艂nienia czasu. Takie zachowanie mo偶e prowadzi膰 do nadmiernego spo偶ycia kalorii, co z kolei ma wp艂yw na utrat臋 kontroli nad ilo艣ci膮 spo偶ywanych pokarm贸w.

Jak nuda wp艂ywa na nasze od偶ywianie?

Z Sylwi膮 Prawdzik 鈥 psychodietetyczk膮, trenerk膮 silnej woli i zdrowych nawyk贸w 偶ywieniowych, o tym, dlaczego brak aktywno艣ci i zainteresowa艅 wp艂ywa na nasze zdrowie i sylwetk臋 鈥 rozmawia Matylda Jawor.

R:Czy nuda rzeczywi艣cie sprzyja tyciu?

SP:

Istnieje takie ryzyko, 偶e z nud贸w przytyjemy. Szczeg贸lnie wtedy, gdy na zabicie czasu mamy w zwyczaju ogl膮da膰 telewizj臋. Cho膰 jest to do艣膰 wygodna rozrywka, to zdarza si臋, 偶e nie mo偶emy znale藕膰 interesuj膮cego nas programu czy filmu. A je艣li mo偶e znajdziemy, to i tak zawsze przerwie nam reklama. I w艂a艣nie w takich chwilach rozpoczyna si臋 nasze w臋dr贸wka do lod贸wki. Powoli i nie艣wiadomie zaczynamy wieczorny rytua艂 podjadania.

R:Czy s膮 jakie艣 sposoby na zabicie nudy, kt贸ra sprzyja podjadaniu?

SP:

Oczywi艣cie. Wystarczy wy艂膮czy膰 telewizor i zaj膮膰 si臋 czym艣, co sprawi nam przyjemno艣膰. Idealn膮 opcj膮 na nud臋 jest aktywno艣膰. Musimy ruszy膰 si臋 z kanapy. Je艣li nie mamy na to si艂y, to warto wybra膰 inny wariat, ale taki, kt贸ry mocno nas zaanga偶uje. W wolnej chwili mo偶emy poczyta膰 ciekaw膮 ksi膮偶k臋, na kt贸r膮 dawno nie mieli艣my czasu, zaplanowa膰 kolejny dzie艅 lub nawet wakacje, zadzwoni膰 do kogo艣 bliskiego i porozmawia膰. Wa偶ne, 偶eby wybra膰 zaj臋cia, kt贸re nas wci膮gnie. Dlatego bez wzgl臋du na wiek warto poszukiwa膰 swoich pasji w 偶yciu. To najlepszy spos贸b na nud臋 i kontrolowanie wagi.

R:A co zrobi膰 gdy w naszym 偶yciu jest zupe艂nie na odwr贸t, mamy zbyt du偶o stresu?

SP:

Faktycznie w dzisiejszych czasach cz臋sto pracujemy do p贸藕nych godzin, 偶yjemy w ci膮g艂ym napi臋ciu i cz臋sto nie dbamy o to, co jemy w ci膮gu dnia, zwykle t艂umacz膮c to brakiem czasu. Na koniec dnia marzymy o tym, 偶eby si臋 zrelaksowa膰, zadba膰 o przyjemno艣ci, a najprostszy spos贸b, jaki nam przychodzi do g艂owy to jedzenie鈥

R:Jak sobie z tym poradzi膰?

SP:

Jest tylko jedna droga. Musimy zwolni膰. Zatrzyma膰 si臋 na chwil臋, po艣wi臋ci膰 cho膰 kilka minut na wyciszenie po ci臋偶kim dniu. Zamiast robi膰 wszystko w biegu, powinni艣my pomy艣le膰 o tym, 偶eby znale藕膰 chwil臋 na relaks. Je偶eli nie mo偶emy zrobi膰 tego w domu, warto znale藕膰 dla siebie cho膰 5 minut w samochodzie przed wej艣ciem do domu lub odebraniem dzieci. Mo偶liwe, 偶e w tej chwili, czytaj膮c ten artyku艂 przez twoj膮 g艂ow臋 przemkn臋艂a my艣l 鈥濼o niemo偶liwe! Nie mog臋 sobie na to pozwoli膰! Musz臋 to鈥 lub musz臋 tamto鈥︹. Zawsze odpowiadam na to prowokacyjnie. Musimy jedynie umrze膰. Pozosta艂e sprawy s膮 kwesti膮 naszego wyboru. Warto przyjrze膰 si臋 swoim zasadom, jakie mamy w 偶yciu. Ile jest w nich chce, a ile powinnam lub musz臋.

Zbyt wiele musz臋 i powinnam s膮 przyczyn膮 ogromnych stres贸w. To zasady trzeba dostosowa膰 do realnych mo偶liwo艣ci, jakie s膮 aktualnie dost臋pne w naszym 偶yciu. Najlepiej zacz膮膰 od postawienia sobie kilku pyta艅. Jakie s膮 konsekwencje takich zasad w moim 偶yciu? Ci膮gle napi臋cie, stres, niezadowolenie z siebie. Je艣li odpowied藕 brzmi 鈥 tak 鈥 warto zastanowi膰 si臋 co wol臋 w zamian tego? Od kogo mog臋 nauczy膰 si臋 inaczej 偶y膰? Mo偶e kto艣 z moich bliskich prowadzi bardziej spokojny tryb 偶ycia i mog臋 nauczy膰 si臋 od niego? A mo偶e zbyt wiele oczekuj臋 od pozosta艂ych cz艂onk贸w rodziny? Uwa偶aj膮c, 偶e powinni robi膰 wszystko w dok艂adnie okre艣lony przeze mnie spos贸b? To nierealistyczne za艂o偶enie mo偶e by膰 r贸wnie frustruj膮ce i przyczynia膰 si臋 do wielu stresuj膮cych sytuacji. Nie na wszystko mamy wp艂yw, wi臋c mo偶e czasem lepiej odpu艣ci膰 zar贸wno innym, jak i sobie. W takiej sytuacji zach臋cam do zmiany wszystkich powinno艣ci na bardziej konstruktywne zasady w 偶yciu. Zdania, kt贸re zaczynam od 鈥瀙owinnam鈥, warto zamieni膰 na 鈥瀟o nierealne oczekiwa膰 od innych 偶eby鈥︹ Taki spos贸b my艣lenia przynosi wiele korzy艣ci, gdy u艣wiadomimy sobie, 偶e nie wszystko musimy od razu mo偶emy poczu膰 ulg臋 i spok贸j.

R:Z jakimi problemami najcz臋艣ciej przychodz膮 do Ciebie pacjenci?

SP:

Cz臋sto tyjemy, bo zajadamy stresy lub nie potrafimy odmawia膰 jedzenia na spotkaniach z rodzin膮 i przyjaci贸艂mi. Poza tym staram si臋 pokazywa膰, 偶e g艂贸d nie jest niczym z艂ym i w艂a艣ciwie to nic nam si臋 nie stanie, je艣li b臋dziemy go odczuwa膰 przez p贸艂 godziny, a po tym czasie uda nam si臋 zje艣膰 co艣 lepszego. Z moich obserwacji wynika, 偶e jemy zbyt ma艂o warzyw i bardzo cz臋sto funkcjonujemy wbrew naturalnemu rytmowi biologicznemu, czyli najwi臋cej zjadamy wieczorem. Tymczasem, kiedy rano i w ci膮gu dnia organizm potrzebuje du偶o energii, 偶eby prawid艂owo si臋 rozrusza膰, to jej nie dostarczamy w warto艣ciowym po偶ywieniu, bo nie mamy na to czasu. Albo tylko tak nam si臋 wydaje.

Wywiad ukaza艂 si臋 w magazynie Hebe.

Mo偶e Ci臋 r贸wnie偶 zainteresowa膰: