Przejd藕 do tre艣ci g艂ownej
Um贸w si臋0
Blog
O nasHistoria markiMediaKontakt
Specjali艣ciJak um贸wi膰 wizyt臋?Efekty wsp贸艂pracyZr贸b testCennik
AkademiaMoje kursy
5 sierpie艅 2023

Komu pomo偶e psychodietetyk?

Gdy pojawia si臋 efekt jo-jo, win膮 obarczamy brak silnej woli, geny czy stres. A mo偶e to wynik nieumiej臋tno艣ci panowania nad swoim 偶yciem? Przeczytaj artyku艂 Sylwii Prawdzik.

Odchudzanie zaczyna si臋 w g艂owie

Ka偶dy, kto cho膰 raz w 偶yciu pr贸bowa艂 schudn膮膰 wie, 偶e nie jest to 艂atwe. Jeszcze trudniejsze jest utrzymanie efekt贸w odchudzania. Wi臋kszo艣ci, niestety, si臋 to nie udaje.

A偶 90-95 proc. os贸b, kt贸rym uda艂o si臋 zrzuci膰 wag臋, w ci膮gu roku odzyskuje od 1/3 do 2/3 utraconych kilogram贸w 鈥 takie s膮 wyniki bada艅 przeprowadzonych przez Ameryka艅ski Instytut Zdrowia.

Dlaczego tak si臋 dzieje? Czy mo偶na co艣 zrobi膰, by przerwa膰 b艂臋dne ko艂o tycia i odchudzania i ju偶 nigdy wi臋cej nie do艣wiadczy膰 efektu jo-jo? Okazuje si臋, 偶e bardzo dobre efekty w takiej sytuacji przynosi terapia poznawczo-behawioralna.

Wiele os贸b, kt贸re chc膮 schudn膮膰, s艂ysz膮c rad臋, 偶e warto by艂oby we wszystko w艂膮czy膰 terapeut臋, ma mieszane uczucia.

Przecie偶 z moj膮 g艂ow膮 wszystko jest w porz膮dku. Tylko z cia艂em nie.

鈥 my艣l膮. Jednak to nie do ko艅ca prawda. Zmiany widoczne w ciele s膮 odzwierciedleniem tego, co dzieje si臋 w g艂owie, a w艂a艣ciwie w duszy. Nadprogramowe kilogramy to efekt r贸偶nych emocji, z kt贸rymi z jakich艣 powod贸w sobie nie radzimy. To w艂a艣nie one odpowiadaj膮 za to, 偶e trudno nam trzyma膰 si臋 planu w trakcie odchudzania, a nawet je艣li uda nam si臋 schudn膮膰, nie potrafimy utrzyma膰 nowych nawyk贸w, wi臋c鈥 zn贸w tyjemy. Gdy z r膮czej 艂ani z powrotem stajemy si臋 p膮czusiem, nasza samoocena spada na 艂eb na szyj臋. Tracimy te偶 wiar臋, 偶e uda nam si臋 schudn膮膰 i pozosta膰 szczup艂膮.

Gdzie tkwi b艂膮d?

Aby trwale zmieni膰 nawyki, trzeba zmieni膰 my艣lenie. Dop贸ki nie zrozumiemy, dlaczego podjadamy, jemy za du偶o albo zbyt 艂atwo rozgrzeszamy si臋 z kulinarnych grzeszk贸w 鈥 nie uda nam si臋 zrzuci膰 wag臋 na sta艂e. Jednak odkrycie schemat贸w my艣lowych, kt贸rymi si臋 kierujemy, wcale nie jest proste. Zdecydowanie 艂atwiej zrobi膰 to komu艣 z zewn膮trz, kto jest do tego odpowiednio przygotowany. Terapeuci poznawczo-behawioralni skutecznie pomagaj膮 osobom cierpi膮cym na depresj臋 czy maj膮cym problem z samoocen膮.

Dlatego stwierdzono, 偶e warto by艂oby przeprowadzi膰 badania i sprawdzi膰, czy ten rodzaj terapii przyniesie efekty w przypadku tych, kt贸rzy chc膮 si臋 odchudzi膰. Uczestnik贸w bada艅 podzielono na dwie grupy. Obie stosowa艂y diety odchudzaj膮ce z t膮 r贸偶nic膮, 偶e grupa pierwsza spotyka艂a si臋 z psychologiem, a druga z trenerem. Efekty eksperymentu okaza艂y si臋 zaskakuj膮ce. Uczestnicy obu grup schudli mniej wi臋cej tyle samo. Ale po roku okaza艂o si臋, 偶e ci, kt贸rzy spotykali si臋 z terapeut膮 utrzymali wag臋, natomiast uczestnicy z grupy drugiej odzyskali 1/4 straconych kilogram贸w. Wspomniane badanie jest jednym z wielu, kt贸re potwierdza, 偶e najlepsze i najtrwalsze efekty odchudzania przynosi dzia艂anie na trzech polach.

Po pierwsze: trzeba zmieni膰 diet臋. Po drugie: w艂膮czy膰 treningi. Po trzecie: pozna膰 mechanizmy, kt贸re sprawiaj膮, 偶e tyjemy i nauczy膰 si臋 ich wystrzega膰. I w tym ostatnim pomo偶e nam terapeuta.

Specjali艣ci zajmuj膮cy si臋 odchudzaniem s膮 zgodni: ilo艣膰 wym贸wek przedstawianych przez osoby, kt贸rym nie udaje si臋 straci膰 wagi jest nieograniczona. Wszyscy twierdz膮, 偶e 鈥瀓edz膮, jak wr贸belki鈥, ale dopiero, gdy przekonaj膮 si臋, jak naprawd臋 powinny wygl膮da膰 ich porcje jedzenia, ze wstydem przyznaj膮, 偶e nak艂adaj膮 o wiele za du偶o. Niekt贸rzy zas艂aniaj膮 si臋 chorob膮. Owszem, schorzenia tarczycy czy np. insulinooporno艣膰 mog膮 utrudnia膰 odchudzanie, ale to nie znaczy, 偶e jest ono niemo偶liwe.

Jeszcze inni twierdz膮, 偶e z wiekiem metabolizm si臋 obni偶a i nic ju偶 nie da si臋 z tym zrobi膰. To r贸wnie偶 nieprawda! Sk膮d w takim razie bior膮 si臋 dziarscy i szczupli kilkudziesi臋ciolatkowie? Ano st膮d, 偶e im w przeciwie艅stwie do nas chcia艂o im si臋 ten metabolizm przyspiesza膰鈥 Podczas spotkania z terapeut膮 wym贸wki, kt贸rymi dot膮d si臋 zas艂aniali艣my, p臋kaj膮 jak ba艅ka mydlana. Cho膰 nie jest to przyjemne do艣wiadczenie, potrzebujemy go po to, by u艣wiadomi膰 sobie, 偶e wszystko zale偶y od nas samych.

Nauka radzenia sobie z pokusami

Specjalista pracuj膮cy z osobami, kt贸re chc膮 schudn膮膰, pomo偶e nam nie tylko pozby膰 si臋 fa艂szywych przekona艅 dotycz膮cych przyczyn w艂asnej nadwagi. Nauczy nas r贸wnie偶, w jaki spos贸b radzi膰 sobie z sytuacjami kryzysowymi. Zwykle uda nam si臋 trzyma膰 planu odchudzania dop贸ki nie pojawi膮 si臋 trudno艣ci. Niekt贸re, takie jak np. propozycja wyj艣cia ze znajomymi, spotkania rodzinne czy wyjazd na wakacje, przychodz膮 z zewn膮trz. Inne, takie jak stres, smutek, zniech臋cenia wynikaj膮 z naszego wn臋trza, ale nie s膮 naturalnymi emocjami pojawiaj膮cymi si臋 podczas odchudzania.

Terapeuta nauczy nas, jak radzi膰 sobie w momentach, gdy grozi nam zarzucenie diety. Podczas sesji b臋dzie pracowa膰 nad nowymi zachowaniami, kt贸re pomog膮 nam wytrwa膰 w postanowieniu utraty wagi i oprze膰 si臋 dotychczasowym pokusom.

Nowe nawyki, nowa waga, nowa ty

Pierwsze spotkanie z psychodietetykiem ma na celu zebranie informacji dotycz膮cych mi臋dzy innymi nawyk贸w 偶ywieniowych danej osoby, historii jej dotychczasowego odchudzania i stylu 偶ycia. Potem zaczyna si臋 terapia, kt贸r膮 mo偶na podzieli膰 na dwa etapy. Pocz膮tkowo terapeuta wspiera nas w odchudzaniu i pomaga rozwi膮zywa膰 bie偶膮ce problemy (np. zniech臋cenie z powodu s艂abych efekt贸w), kt贸re pojawiaj膮 si臋 w jego trakcie.

Uczy r贸wnie偶, w jaki spos贸b zwalczy膰 szkodliwe nawyki, takie jak jedzenie w biegu, nieregularne posi艂ki czy zajadanie emocji. W tej fazie terapii opr贸cz pracy nad redukcj膮 wagi skupiamy si臋 tak偶e nad wzmocnieniem akceptacji swego wygl膮du, wzrostem pewno艣ci siebie oraz zwi臋kszeniem aktywno艣ci fizycznej. Pierwszy etap terapii zwykle zajmuje oko艂o 15 sesji, przy czym pierwsze 6-8 odbywa si臋 co tydzie艅, a nast臋pne co dwa (koszt jednej sesji waha si臋 od 100 do 300 z艂).

Schudn膮膰 na zawsze

Drugi etap terapii (oko艂o 10 sesji) to praca nad utrzymaniem efekt贸w odchudzania. Uczymy si臋 rozwi膮zywa膰 codzienne problemy i trenujemy zachowania, kt贸re pomog膮 nam kontrolowa膰 wag臋 w r贸偶nych, codziennych sytuacjach (np. robienie odpowiednich zakup贸w, zabieranie jedzenia do pracy).

Pozostaje pytanie: czy praca z psychodietetykiem da nam gwarancj臋, 偶e schudniemy, a stracone kilogramy nie wr贸c膮? Terapia to proces, kt贸ry wymaga zaanga偶owania, pracy w艂asnej mi臋dzy spotkaniami oraz w艂o偶enia wysi艂ku w zmian臋, ale nie obawiajmy si臋 tego. Ci, kt贸rzy maj膮 j膮 za sob膮, twierdz膮, 偶e wyuczone umiej臋tno艣ci pozostaj膮 na zawsze, a 偶ycie bez ci臋偶aru dodatkowych kilogram贸w jest zdrowsze, pe艂niejsze i o wiele szcz臋艣liwsze. Znikaj膮ce centymetry w talii i biodrach motywuj膮 do przestrzegania diety. Terapia za艣 pomaga w utrzymaniu nowej wagi.

Je艣li my艣lisz:

Nie mam silnej woli, nie uda mi si臋 schudn膮膰

zmieniaj膮 si臋 twoje emocje. Czujesz smutek i zniech臋cenie, a te uczucia wp艂ywaj膮 na twoje zachowanie, wi臋c鈥 si臋gasz po kolejnego p膮czka. Skorzystanie z porady psychodietetyka pomo偶e ci przerwa膰 b艂臋dne ko艂o my艣li, uczu膰 i zachowa艅, by zast膮pi膰 je takimi, kt贸re u艂atwi膮 ci utrat臋 wagi.

Artyku艂 ukaza艂 si臋 magazynie Vita w kwietniu 2016 r.

Mo偶e Ci臋 r贸wnie偶 zainteresowa膰: