Przejd藕 do tre艣ci g艂ownej
Um贸w si臋0
Blog
O nasHistoria markiMediaKontakt
Specjali艣ciJak um贸wi膰 wizyt臋?Efekty wsp贸艂pracyZr贸b testCennik
AkademiaMoje kursy
1 sierpie艅 2023

My艣l i chudnij

Jak zmieni膰 nawyki 偶ywieniowe na lepsze i skutecznie schudn膮膰? Sprawd藕 wywiad z psychodietetyk Sylwi膮 Prawdzik!

Zmiana nastawienia to klucz do sukcesu

Sylwia Prawdzik znalaz艂a spos贸b na odchudzanie! Motywuje, uczy jak zerwa膰 ze z艂ymi nawykami 偶ywieniowymi i zmieni膰 spos贸b my艣lenia, aby osi膮gn膮膰 sukces. Jej autorski program 鈥濩hudnij g艂ow膮鈥 nie jest kolejn膮 diet膮 cud, a sposobem na zdrowe i szcz臋艣liwe 偶ycie bez zb臋dnych kilogram贸w. Z Sylwi膮 rozmawia艂 Sasha 艁asiewicki.

R:Dlaczego po zako艅czeniu niekt贸rych diet wracamy do poprzedniej wagi?

SP:

Poniewa偶 chudniemy za szybko. Organizm traktuje spadek masy i zmniejszenie kaloryczno艣ci posi艂k贸w jako zagro偶enie, wi臋c po po艣cie szybko chce wr贸ci膰 do stanu sprzed odchudzania. Po powrocie do poprzedniego sposobu od偶ywiania nasz metabolizm jest cz臋sto wolniejszy, a to sprawia 偶e cho膰 jemy jak wcze艣niej, nasz organizm zaczyna odk艂ada膰 wi臋ksze zapasy. To w艂a艣nie efekt jojo 鈥 fina艂 wi臋kszo艣ci diet.

R:Kt贸re diety s膮 nieskuteczne?

SP:

Te, kt贸re s膮 restrykcyjne i prowadz膮 do szybkiej utraty kilogram贸w. Monodiety, podczas kt贸rych jemy tylko jeden rodzaj po偶ywienia, na przyk艂ad bia艂ko, diety z przesadnie obni偶on膮 kaloryczno艣ci膮, a tak偶e odchudzanie za pomoc膮 tajemniczych pigu艂ek.

R:Czyli skuteczna dieta powinna鈥

SP:

by膰 nie diet膮, ale zdrowym sposobem 偶ywienia. Nie namawiam nikogo do g艂odzenia si臋, ale do racjonalnego od偶ywiania z przestrzeganiem zasad komponowania posi艂k贸w i regularnego ich spo偶ywania, trzymania si臋 zasad zdrowego stylu 偶ycia i nie popadania w skrajno艣ci.

R:Brzmi idealnie, ale czy naprawd臋 mo偶na zmieni膰 nawyki 偶ywieniowe?

SP:

Musimy zacz膮膰 od pracy nad zmian膮 my艣lenia. Dobrze u艂o偶ony jad艂ospis, sta艂e godziny posi艂k贸w. Aktywno艣膰 fizyczna to podstawa, ale to nie wystarczy, by poradzi膰 sobie ze z艂ymi nawykami. Je艣li na widok ciastka pomy艣limy 鈥濶ie potrafi臋 si臋 oprze膰鈥, ulegniemy pokusie. Ale je艣li wyobrazimy sobie konsekwencje, poczucie winy, niezadowolenie z siebie, to prawdopodobnie zachowamy si臋 inaczej.

R:A je艣li lubimy czekoladki i pizz臋?

SP:

To niech one te偶 znajd膮 si臋 w diecie. Oczywi艣cie nie codziennie, nawet nie co tydzie艅. Grzeszki s膮 akceptowalne, ale nie mog膮 by膰 sta艂ym elementem naszej diety. Ma by膰 zdrowo i dietetycznie, ale tak偶e mi艂o i bez stresu. Ka偶dy ograniczenie rodzi bunt.

R:I dlatego opracowa艂a艣 autorski program dietetyczny 鈥濩hudnij g艂ow膮鈥?

SP:

Opiera si臋 on na mocnych podstawach psychologii poznawczo-behawioralnej oraz dietetyki i ma na celu zmian臋 my艣lenia. Odchudzanie to naprawd臋 sprawa g艂owy. Wszystko dzieje si臋 w m贸zgu. Aby osi膮gn膮膰 sukces, musimy przeprogramowa膰 si臋 na inne my艣lenie.

R:Zacznijmy od pocz膮tku. Przychodzi do ciebie kto艣, kto ma problemy z wag膮鈥

SP:

Najpierw obserwujemy jego nawyki 偶ywieniowe. Prosz臋 o zanotowanie wszystkiego, co pacjent je i o kt贸rej godzinie. Daje to informacje, gdzie najcz臋艣ciej pope艂niamy b艂臋dy 偶ywieniowe i czym jest spowodowane podjadanie i przejadanie si臋. Na tej podstawie podczas pog艂臋bionego wywiadu okre艣lam problemy, kt贸re s膮 do przepracowania.

R:Jak d艂ugo trwa Tw贸j program?

SP:

Zale偶y, jak du偶o dana osoba chce schudn膮膰, jak sobie radzi w trakcie zmian, jak szybko uczy si臋 nowego sposobu my艣lenia. To proces, kt贸ry nie lubi po艣piechu. Podczas spotka艅 zastanawiamy si臋, czym jest spowodowany niew艂a艣ciwy spos贸b od偶ywiania, ustalamy strategi臋 radzenia sobie z problemami, a potem wprowadzamy je w 偶ycie. Rozmawiamy o tym, w jakich sytuacjach nie poddajemy si臋 i jak si臋 broni膰 przed chwilami s艂abo艣ci.

R:Na przyk艂ad przed tym, 偶e nie potrafimy odm贸wi膰 babci i zjadamy kawa艂ek szarlotki?

SP:

Uczymy si臋, jak odmawia膰, aby nie zrani膰 innych i samemu nie mie膰 poczucia winy. Dowiadujemy si臋, jak nie zniech臋ca膰 si臋, kiedy waga stoi w miejscu, jak odr贸偶ni膰 prawdziwy g艂贸d od zachcianki. Zdarza si臋, 偶e taka jednorazowa zachcianka zmienia si臋 w seri臋. Zjadamy czekolad臋, potem ciastko, pizz臋 i przerywamy diet臋. Jeste艣my specjalistami w samobiczowaniu, a to bez sensu, bo takim zachowaniem zabieramy sobie energi臋. Kiedy my艣limy o sobie 藕le, tracimy motywacj臋. Musimy zrozumie膰, 偶e jedna czekoladka niczego nie przekre艣la. Zjadamy j膮, rozkoszujemy si臋 jej smakiem i odchudzamy si臋 dalej. Najwa偶niejsze, 偶eby jak najszybciej wr贸ci膰 na w艂a艣ciwe tory. Wi臋cej szkody w odchudzaniu mo偶e wyrz膮dzi膰 obsesyjne my艣lenie o zakazie zjedzenia czekoladki ni偶 jej zjedzenie.

R:Czy Ty rozumiesz odchudzaj膮cych si臋? Jeste艣 przecie偶 szczup艂a.

SP:

Ale kiedy艣 wa偶y艂am kilkana艣cie kilogram贸w wi臋cej, by艂am smutna i nie mog艂am si臋 oprze膰 tabliczce czekolady. Dlatego wiem, o czym m贸wi臋 i wiem, z jakimi problemami zmagaj膮 si臋 kobiety i m臋偶czy藕ni, kt贸rzy bior膮 udzia艂 w programie 鈥濩hudnij g艂ow膮鈥.

R:Czy odchudzanie z Tob膮 zawsze ko艅czy si臋 sukcesem?

SP:

Zawsze ko艅czy si臋 utrat膮 kilogram贸w, nauk膮 w艂a艣ciwego stosunku, odpowiedniego komponowania posi艂k贸w, w艂a艣ciwego reagowania na pokusy i wyrabiania w艂a艣ciwych nawyk贸w 偶ywieniowych. Aby odnie艣膰 pe艂ny sukces, czyli utrzyma膰 wag臋 i zmieni膰 przyzwyczajenia, trzeba troskliwie piel臋gnowa膰 umiej臋tno艣ci zdobyte na spotkaniach ze mn膮. Praktyka czyni mistrza.

R:A gdyby艣 mia艂a na szybko zdradzi膰 kilka patent贸w na odchudzanie?

SP:

Podstaw膮 powinny by膰 regularne posi艂ki, warzywa do ka偶dego posi艂ku i aktywno艣膰 fizyczna. Wa偶ne jest r贸wnie偶 wyznaczanie sobie cel贸w, na przyk艂ad tego, ile kilogram贸w powinni艣my zrzuci膰.

R:呕eby mie膰 figur臋 modelki?

SP:

No w艂a艣nie, cele musz膮 by膰 realne a nie wyidealizowane. Nie zawsze mo偶emy spe艂ni膰 wszystkie marzenia i wybra膰, ile chcemy wa偶y膰.

R:Dlaczego?

SP:

Cho膰by dlatego, 偶e wygl膮d tylko w pewnym stopniu zale偶y od nas, reszta to geny. Kto艣, kto ma grube ko艣ci i du偶o tkanki mi臋艣niowej, nigdy nie b臋dzie wiotki jak trzcinka. Dlatego warto na pocz膮tku odchudzania przeprowadzi膰 badanie sk艂adu masy cia艂a. Dowiemy si臋, jak ci臋偶ka jest nasza tkanka t艂uszczowa i ile powinni艣my jej zrzuci膰 oraz ile wa偶膮 nasze mi臋艣nie i ko艣ci. Je艣li oka偶e si臋, 偶e tkanka mi臋艣niowa i ko艣ci wa偶膮 60 kg to nie schudniemy do 60 kg, bo taka waga b臋dzie po prostu zagra偶a艂a naszemu zdrowiu i 偶yciu.

R:Czy mo偶na schudn膮膰 bez ruszania si臋?

SP:

Tak, ale konsekwencje s膮 negatywne. Mo偶emy straci膰 mi臋艣nie, a nie t艂uszcz, co powinno by膰 g艂贸wnym celem w odchudzaniu. Niestety, dzie艅 wi臋kszo艣ci z nas wygl膮da tak, 偶e prosto z 艂贸偶ka wskakujemy do samochodu, kolejne 8 godzin sp臋dzamy siedz膮c za biurkiem, potem przenosimy si臋 kanapk臋 i zn贸w do 艂贸偶ka. Aby skutecznie schudn膮膰, w naszym organizmie musz膮 zachodzi膰 przemiany tlenowe, pojawiaj膮ce si臋 podczas aktywno艣ci fizycznej. Na pocz膮tek nawet 30-minutowy codzienny spacer szybkim krokiem daje doskona艂e rezultaty.

R:A wi臋c鈥 zaczynamy od poniedzia艂ku?

SP:

Od zaraz.

Mo偶e Ci臋 r贸wnie偶 zainteresowa膰: