Przejd藕 do tre艣ci g艂ownej
Um贸w si臋0
Blog
O nasHistoria markiMediaKontakt
Specjali艣ciJak um贸wi膰 wizyt臋?Efekty wsp贸艂pracyZr贸b testCennik
AkademiaMoje kursy
5 sierpie艅 2023

Sekrety szczup艂ej sylwetki

Zaczynamy trening zdrowych nawyk贸w i regularne 膰wiczenia. Tym razem skutecznie! Jak? Zdradzaj膮 ekspertki #ELLLEChallenge 鈥 Sylwia Prawdzik i Kamila Nowowiejska.

Sylwia Prawdzik

My艣l jak szczup艂a osoba

Zastanawiasz si臋, czy my艣lenie mo偶e mie膰 co艣 wsp贸lnego z tym, jak wygl膮dasz? Przecie偶 podstaw膮 szczup艂ej sylwetki jest zdrowe od偶ywianie i regularna aktywno艣膰 fizyczna. Przypomnij wi臋c sobie, ile razy postanawia艂a艣, 偶e b臋dziesz 膰wiczy膰 i zdrowo je艣膰? A偶 do dnia, w kt贸rym trafi艂a艣 na przyj臋cie. St贸艂 tam si臋 ugina od potraw, kt贸rym trudno by艂o si臋 oprze膰. Albo ile razy po ci臋偶kim i stresuj膮cym dniu oraz pracy zrezygnowa艂a艣 z treningu?

Zacznij s艂ucha膰 tego, co do siebie m贸wisz w sytuacjach, gdy pojawia si臋 pokusa. Jakie my艣li pojawiaj膮 si臋 w twojej g艂owie na widok czekoladowego ciastka? Czy s艂yszysz: 鈥瀖usz臋 je zje艣膰鈥 albo 鈥瀢iem, 偶e nie powinnam, ale raz na jaki艣 czas鈥? Takie stwierdzenia prowadz膮 do pora偶ki. Osoby szczup艂e w takich sytuacjach my艣l膮 na og贸艂: 鈥濼o ciastko jest smaczne, ale zawarty w nim cukier prowadzi do wielu chor贸b, a ja chc臋 by膰 jak najd艂u偶ej zdrowa鈥. To, czy ulegniesz jakiej艣 pokusie, czy wytrwasz w postanowieniach, zale偶y od twoich my艣li. Kontroluj je!

Wolniej znaczy szybciej鈥 i skuteczniej

Zapomnij o metamorfozach w 30 dni, cudownych herbatkach i magicznych pigu艂kach odchudzaj膮cych. Organizm nie jest przystosowany do takich rewolucji. Im bardziej drastyczne zmiany wprowadzasz w swoje 偶ycie, tym wi臋cej mechanizm贸w obronnych uruchamia tw贸j organizm, aby przetrwa膰. Powiesz 鈥瀖oja znajoma schud艂a 20 kg w miesi膮c鈥. Masz racj臋. Z takimi sukcesami na koncie s膮 tysi膮ce kobiet. Tylko, jaki procent z nich utrzymuje efekt? Tu liczby zaczynaj膮 drastycznie spada膰.

Waga nie obni偶a si臋 wprost proporcjonalnie do czasu stosowania nowego planu od偶ywiania. A tw贸j organizm potrzebuje czasu, aby si臋 zaadoptowa膰 do zmian. Nie sztuk膮 jest szybko schudn膮膰. Sztuk膮 jest jak najd艂u偶ej utrzyma膰 efekty.

Zmieni膰 z艂e nawyki

Zanim zaczniesz po raz kolejny zmienia膰 diety, zmie艅 raczej nawyki. Zacznij od pracy nad wym贸wkami w stylu 鈥瀟o wszystko jest zbyt trudne鈥 albo 鈥瀗ie dam rady鈥. Rozpocznij z nimi dialog, jakby艣 mia艂a przekona膰 sam膮 siebie do zmiany zdania.

Wyobra藕 sobie, 偶e zach臋casz do tego swoj膮 najlepsz膮 przyjaci贸艂k臋. Co by艣 jej poradzi艂a? Nast臋pnie sko艅cz z opuszczaniem posi艂k贸w i zacznij regularnie je艣膰. To uchroni ci臋 przed napadami wilczego g艂odu. I zacznij celebrowa膰 posi艂ki. Jedz w skupieniu i z pe艂n膮 艣wiadomo艣ci膮. Nie tylko b臋dziesz mia艂a wi臋ksz膮 satysfakcj臋 z jedzenia, ale te偶 zdecydowanie mniej zjesz.

B膮d藕 dla siebie najwa偶niejsza

Nie masz czasu na przygotowanie zdrowych posi艂k贸w? Za ka偶dym razem masz co艣 wa偶niejszego do zrobienia? Jak my艣lisz, dlaczego w samolocie, w sytuacji zagro偶enia, ka偶dy doros艂y w pierwszej kolejno艣ci musi za艂o偶y膰 mask臋 tlenow膮 sobie, a dopiero potem dziecku? 呕eby艣my mogli pomaga膰 innym, najpierw musimy zadba膰 o siebie.

Je艣li dzisiaj nie zadbasz o siebie, wcze艣niej czy p贸藕niej ucierpi na tym wszystkim twoje zdrowie. Dlatego w walce o szczup艂膮 i zdrow膮 sylwetk臋, musisz postawi膰 siebie na pierwszym miejscu.

Ws艂uchaj si臋 w swoje cia艂o

Przez ca艂y dzie艅 nie jesz, ignoruj膮c uczucie g艂odu, a wieczorem nadrabiasz za trzech? Czy ca艂y czas podjadasz, maj膮c wra偶enie, 偶e jeste艣 bez przerwy g艂odna? Ignorowanie sygna艂贸w z w艂asnego cia艂a lub ich niew艂a艣ciwa interpretacja to prosta droga do przybierania na wadze. To, co cz臋sto wydaje ci si臋 g艂odem, nie zawsze nim jest.

Z kolei ignorowanie prawdziwego g艂odu prowadzi do napad贸w wilczego apetytu. Zanim nast臋pnym razem definitywnie stwierdzi, 偶e nadesz艂a pora, by zje艣膰 kolejny posi艂ek lub przek膮sk臋, zr贸b ma艂y eksperyment, aby rozpozna膰, czy rzeczywi艣cie jeste艣 g艂odna. Skup si臋 nad tym, co czujesz. Prawdziwy g艂贸d odczuwamy tylko wtedy, gdy 偶o艂膮dek jest pusty. Ka偶de inne uczucie jest zachciank膮 i mo偶esz odczuwa膰 j膮 w ustach lub w g艂owie, na pewno nie w 偶o艂膮dku. Przypomnij sobie kiedy ostatni kiedy zjad艂a艣 ostatni posi艂ek? Je偶eli by艂o to godzin臋, dwie wcze艣niej, to tw贸j 偶o艂膮dek raczej nie jest jeszcze pusty. To, co odczuwasz to zachcianka.

Motywuj si臋 sama

Nie licz na kogo艣鈥 I nie dopu艣膰 po raz kolejny do scenariusza: wielki zapa艂 do zmian na pocz膮tku i po kilku tygodniach porzucony plan. Stw贸rz list臋 korzy艣ci, jakie osi膮gniesz dzi臋ki zmianie. Czytaj j膮 codziennie, najlepiej rano tu偶 po przebudzeniu. Mo偶esz te偶 nosi膰 j膮 przy sobie lub wrzuci膰 na tapet臋 w telefonie. Wa偶ne, 偶eby艣 stale mia艂a j膮 przed oczami. Nie zostawiaj tego na chwil臋 kryzysu, wtedy b臋dzie ju偶 zdecydowanie za p贸藕no. Motywacje trzeba piel臋gnowa膰 w sobie codziennie.

Odzyskaj wiar臋 w siebie

Nawet je艣li masz na koncie mn贸stwo pora偶ek, Nie oznacza to 偶e straci艂a艣 ju偶 wszystkie swoje szanse. B膮d藕 dla siebie bardziej wyrozumia艂a. B艂臋dy to ludzka rzecz. Zacznij skupia膰 si臋 na swoich mocnych stronach. Przypomnij sobie, w czym jeste艣 dobra. Potem zapisz to wszystko na kartce. Je偶eli masz z tym problem, zapytaj bliskich, za co ci臋 ceni膮. Codziennie staraj si臋 znajdowa膰 powody do dumy. Nie musz膮 to by膰 wielkie rzeczy. Ka偶dy wykonany trening to ju偶 ma艂y sukces. Celebruj je. To one daj膮 energi臋 do dzia艂ania. Pami臋taj, ka偶dy raz si臋 liczy.

Kamila Nowowiejska

膯wicz, ale regularnie

Ile razy zdarzy艂o ci si臋 zamiast na treningu sko艅czy膰 na kanapie albo z przyjaci贸艂kami na winie? Opuszczenie jednego treningu powoduje, 偶e opuszczasz kolejny i kolejny, i kolejny鈥 Po czym po miesi膮cu budzisz si臋 z poczuciem winy, 偶e nic ze sob膮 nie robisz i zaczynasz wszystko od pocz膮tku. I tak w niesko艅czono艣膰.

Gdzie zgubi艂a艣 swoj膮 determinacj臋 i motywacj臋 do poprawy swojego samopoczucia? Mo偶e problem tkwi w tym, 偶e nie odczuwasz rado艣ci z treningu, na kt贸ry chodzisz? Mo偶e nie lubisz miejsca, w kt贸rym 膰wiczysz? Poszukaj, zmie艅. Dzia艂aj i nie poddawaj si臋, nawet kiedy masz gorszy dzie艅. Ka偶dy trening to dawka endorfin, kt贸ra sprawia, 偶e masz lepszy nastr贸j. Dlatego warto 膰wiczy膰 nawet, kiedy ma si臋 gorszy dzie艅.

Pokonaj t艂uszczyk

Ka偶da z nas marzy o mniejszych obwodach tu i 贸wdzie. Co zrobi膰, 偶eby je osi膮gn膮膰? Droga jest jedna. Zdrowe nawyki 偶ywieniowe plus regularny trening cardio lub trening interwa艂owy, zawsze daj膮 efekty.

Trening cardio o umiarkowanej intensywno艣ci poprawi prac臋 twojego serca, kondycj臋 oraz wytrzyma艂o艣膰. Interwa艂owy, o du偶ej intensywno艣ci, przyspieszy tw贸j metabolizm i pozwoli efektywniej spala膰 tkank臋 t艂uszczow膮, nawet do 24 godzin po treningu. Je偶eli dopiero zaczynasz swoj膮 zabaw臋 z treningiem, na pocz膮tek wybierz cardio, jazd臋 na rowerze, p艂ywanie. Je艣li jeste艣 bardziej zaawansowana fitnessowo, idealny b臋dzie dla ciebie trening interwa艂owy, gdy偶 jest efektywniejszy ni偶 cardio.

Mo偶e Ci臋 r贸wnie偶 zainteresowa膰: