Przejd藕 do tre艣ci g艂ownej
Um贸w si臋0
Blog
O nasHistoria markiMediaKontakt
Specjali艣ciJak um贸wi膰 wizyt臋?Efekty wsp贸艂pracyZr贸b testCennik
AkademiaMoje kursy
15 czerwiec 2023

W poszukiwaniu r贸wnowagi

Dlaczego r贸wnowaga w 偶yciu jest tak istotna, by by膰 szcz臋艣liwym? Przeczytaj artyku艂 psychodietetyk Sylwii Prawdzik i dowiedz si臋, jak odnale藕膰 balans!

Jak odnale藕膰 r贸wnowag臋?

6:00 rano. Zrywasz si臋 na d藕wi臋k budzika. Szalone tempo 鈥 jak co dzie艅. Dzieci ju偶 troch臋 podros艂y, wi臋c mog膮 ubra膰 si臋 same. Dobrze jeszcze pami臋tasz poranne szale艅stwo sprzed lat.

Tego nie ubior臋, tego nie lubi臋, tego nie chc臋!

Jedno masz ju偶 z g艂owy, ale kto艣 musi nakarmi膰 rodzin臋. Rany! Kto w tym tygodniu mia艂 zrobi膰 zakupy?! Wszystko na twojej g艂owie. Uruchamiasz plan B. Ciastko i kawa po drodze. Do pracy wpadasz sp贸藕niona. Dzisiaj pacjent poczeka艂, ale zdarza si臋, 偶e trzeba prze艂o偶y膰 wizyt臋 na kolejny termin. W ci膮gu dnia sp贸藕ni艂o si臋 jeszcze kilku pacjent贸w. Atmosfera coraz bardziej si臋 zag臋szcza. Po takim dniu wracasz do domu i padasz wyko艅czona. Codzienno艣膰? Czujesz si臋 coraz bardziej zm臋czona, mniej szcz臋艣liwa? Jak zachowa膰 w tym codziennym p臋dzie r贸wnowag臋?

Dlaczego r贸wnowaga jest tak wa偶na, aby czu膰 si臋 szcz臋艣liwym?

R贸wnowaga jest podstawow膮 natur膮 wszechrzeczy. Dotyczy w takim samym stopniu ruchu galaktyk, jak i funkcjonowania naszego organizmu. Jest procesem, w kt贸rym przeciwie艅stwa pozostaj膮 w bezustanny ruchu, d膮偶膮c do punktu r贸wnowagi. Patrz膮c na cz艂owieka z perspektywy biologicznej, mo偶emy skonstatowa膰 w du偶ym uproszczeniu, i ju偶 stan r贸wnowagi osi膮gamy wtedy, kiedy jeste艣my zdrowi. Jednak r贸wnowaga to co艣 wi臋cej ni偶 tylko sprawno艣膰 fizyczna.

Na r贸wnowag臋, a tym samym na poczucie szcz臋艣cia i spe艂nienia, maj膮 wp艂yw r贸wnie偶 sfera umys艂owa, emocjonalna oraz duchowa.

To, jak postrzegamy rzeczywisto艣膰 oraz co my艣limy o 艣wiecie ma ogromny wp艂yw nie tylko na nasze zdrowie, ale r贸wnie偶 na poczucie szcz臋艣cia i harmonii w 偶yciu. Przekonania na temat otaczaj膮cej nas rzeczywisto艣ci kszta艂tuj膮 si臋 przez ca艂e nasze 偶ycie i maj膮 decyduj膮cy wp艂yw na jego jako艣膰. To, w jaki spos贸b my艣limy o sobie i o 艣wiecie, pozwala nam na realizacj臋 cel贸w b膮d藕 to utrudnia.

Po cz臋艣ci nie mamy wp艂ywu na takie czynniki, jak nasze wyposa偶enie genetyczne czy spos贸b, w jaki zostali艣my wychowani, jednak na pewnym etapie naszego 偶ycia mo偶emy podejmowa膰 w艂asne, samodzielne decyzje i od tego momentu 偶ycie jest w naszych r臋kach.

Czy wykorzystujemy mo偶liwo艣膰 decydowania o sobie w stu procentach?

Nierzadko powielamy schematy i podejmujemy decyzje na zasadzie 鈥瀊o tak by膰 powinno鈥, kt贸re obserwujemy przez lata u naszych rodzic贸w, bliskich oraz w otoczeniu.聽O ile sprzyja to realizacji naszych cel贸w, daje nam poczucie szcz臋艣cia i satysfakcji z 偶ycia, nie ma sensu tego zmienia膰. Cz臋sto jednak, 偶yj膮c w biegu, nie mamy czasu na refleksj臋 i nagle okazuje si臋, 偶e to, co kiedy艣 dzia艂a艂o, dzisiaj jest przyczyn膮 frustracji. W codziennym p臋dzie, aby zapewni膰 sobie i rodzinie lepsze 偶ycie, zatrzymujemy si臋 dopiero w obliczu wielkich tragedii. Dopiero choroba, rozw贸d, problemy w pracy i w domu u艣wiadamiaj膮 nam, 偶e co艣 posz艂o nie tak.

Czy warto trzyma膰 si臋 przekona艅, kt贸re ograniczaj膮 nasze dzia艂ania i sprawiaj膮, 偶e przestajemy dzia艂a膰 w zgodzie z samym sob膮?

Kobiety, kt贸re do mnie trafiaj膮 nie zawsze od pocz膮tku maj膮 艣wiadomo艣膰 tego, 偶e to w艂a艣nie przekonania nie pozwalaj膮 im czu膰 si臋 spe艂nionymi i szcz臋艣liwymi oraz cz臋sto utrudniaj膮 im efektywne dzia艂anie.

Kobiety w dzisiejszych czasach musz膮 godzi膰 wiele r贸l, kt贸re cz臋sto stoj膮 ze sob膮 w konflikcie. Godzenie roli matki z rolami zawodowymi nie u艂atwia im 偶ycia. Bardzo cz臋sto wypieraj膮 one proble-my, 偶yj膮c w przekonaniu, 偶e nie mog膮 nic zmieni膰, 偶e 偶ycie takie jest i tak ju偶 musi by膰. Nie musi. Jednak, 偶eby dostrzec inne mo偶liwo艣ci, musimy si臋 zatrzyma膰 i zastanowi膰 nad dotychczasowym sposobem funkcjonowania.

Podczas indywidualnych sesji coachingowych, zar贸wno w pracy nad celami czysto zawodowymi, jak i tymi dotycz膮cymi sfery prywatnej, cz臋sto rozpoczynam prac臋 od tego, aby moi klienci mogli spojrze膰 na swoje 偶ycie z lotu ptaka.聽Cz臋sto ju偶 pierwsza sesja pomaga ustali膰 priorytety i przywo艂a膰 to, co jest najwa偶niejsze w 偶yciu.

Warto艣ci 鈥 nie da si臋 m贸wi膰 o r贸wnowadze w 偶yciu bez wspomnienia o nich, o tym, co najistotniejsze dla ka偶dego z nas. S膮 one najwa偶niejszymi motywatorami w naszym 偶yciu. To dzi臋ki nim osi膮gamy szczytne cele, ale te偶 k艂贸cimy si臋 mi臋dzy sob膮.

Wszyscy znamy takie warto艣ci, jak rodzina, praca, mi艂o艣膰, wolno艣膰, prawda itd. Jednak nie dla ka偶dego z nas b臋d膮 one r贸wnie wa偶ne. Nasz zbi贸r warto艣ci r贸偶ni si臋 i sk艂ada na nasz膮 wyj膮tkowo艣膰.聽Je偶eli b臋dziemy wiedzieli, co jest dla nas wa偶ne w 偶yciu, du偶o 艂atwiej b臋dzie nam odnale藕膰 r贸wnowag臋 i zaj膮膰 si臋 tym, co najwa偶niejsze dla nas.聽Warto艣ci s膮 jak drogowskazy w naszej w臋dr贸wce przez 偶ycie.

Zastan贸w si臋, co jest dla Ciebie najwa偶niejsze w 偶yciu

Je偶eli odpowied藕 nie przychodzi od razu, zamknij oczy i przenie艣 si臋 w przysz艂o艣膰 za trzy lata. Wyobra藕 sobie, 偶e masz osiemdziesi膮t lat i wspominasz swoje obecne 偶ycie.

Zastan贸w si臋, czym za bardzo si臋 martwi艂a艣, na co zbyt ma艂o po艣wi臋ci艂e艣 czasu i co by艣 mog艂a zrobi膰 inaczej, gdyby艣 mog艂a cofn膮膰 si臋 w czasie? Odpowiadaj膮c na te pytania, unikniemy ryzyka pojawienia si臋 na pewnym etapie naszego 偶ycia frustracji, poczucia utraty jego sensu i poczucia szcz臋艣cia, a tym samym r贸wnowagi. Lepiej zapobiega膰, ni偶 leczy膰. Niby takie oczywiste, a jednak jak cz臋sto o tym zapominamy.

Kolejn膮 wa偶n膮 kwesti膮 jest聽czas i energia, jakie mamy do dyspozycji. Warto rozr贸偶ni膰 zarz膮dzanie energi膮 od zarz膮dzania czasem. W ci膮gu ka偶dego dnia dysponujemy ograniczon膮 ilo艣ci膮 energii. Bez odpowiedniej ilo艣ci 鈥瀙aliwa鈥 jeste艣my nieskuteczni. Jednak r贸wnie wa偶na jest te偶 jego jako艣膰.

Z psychologicznego punktu widzenia w sytuacji, gdy towarzysz膮 nam zbyt silne emocje lub stres, tracimy zdolno艣膰 do pe艂nego wykorzystania naszych zasob贸w poznawczych, co dodatkowo zmniejsza nasz膮 skuteczno艣膰.

Jak wykorzystywa膰 skutecznie energi臋 偶yciow膮?

Doskonale wida膰 to w 偶yciu zawodowych sportowc贸w. Aby osi膮ga膰 najlepsze wyniki, musz膮 oni zr贸wnowa偶y膰 czas pomi臋dzy treningami umiej臋tno艣ci technicznych a budow膮, podtrzymaniem i odnow膮 energii potrzebnej do sportowej walki. Sk艂ada si臋 na to od偶ywianie, trening i wypoczynek, przywo艂anie w艂a艣ciwych emocji, przygotowanie mentalne czy duchowa 艂膮czno艣膰 z celami.

A jak wygl膮da codzienne 偶ycie lekarza?

Czy wystarczaj膮co dba o utrzymanie energii w r贸wnowadze, jak膮 ma do dyspozycji? Jak cz臋sto zaniedbuje swoje zdrowie i swoje priorytety? W pracy indywidualnej z moimi klientami prosz臋 ich o wypisanie wszystkich czynno艣ci, kt贸re zwykle wykonuj膮 w ci膮gu dnia i nast臋pnie pogrupowanie ich w bardziej og贸lne kategorie. W tym 膰wiczeniu nie chodzi o zadania, jakie mamy do wykonania, tylko o czynno艣ci, na przyk艂ad toalet臋 porann膮, przygotowywanie posi艂k贸w, praca, rozmowy z bliskimi, ogl膮danie telewizji, czytanie gazet itp.

W tym 膰wiczeniu mo偶na p贸j艣膰 o krok dalej i przypisa膰 tym czynno艣ciom emocje, kt贸re nam towarzysz膮. Czy podczas ich wykonywania czujemy spok贸j, czy mo偶e 鈥瀗akr臋camy si臋鈥 negatywnie? To zadanie ma na celu przyjrzenie si臋 krok po kroku, jak wygl膮da nasz zwyk艂y dzie艅, a sumuj膮c te dni w tygodnie, miesi膮ce, lata, mo偶emy spojrze膰, jak wygl膮da nasze ca艂e 偶ycie. Warto odpowiedzie膰 sobie na pytania:

  • Ile czasu zajmuje mi sen, praca, rozmowy z przyjaci贸艂mi, codzienne czynno艣ci domowe?
  • Ile w ci膮gu dnia czuj臋 si臋 spokojny, a ile zdenerwowany?
  • Czego nowego dowiedzia艂em si臋 o swoim 偶yciu?
  • Czy chc臋, 偶eby tak wygl膮da艂o, czy najwy偶sza pora co艣 zmieni膰?

Dopiero nast臋pnym krokiem mo偶e by膰 skupienie si臋 nad zarz膮dzaniem czasem. Ka偶dego dnia mamy do dyspozycji tylko dwadzie艣cia cztery godziny, z czego jedn膮 trzeci膮 po艣wi臋camy na sen. W tym momencie wa偶nym pytaniem b臋dzie, ile w tym wszystkim po艣wi臋cam na to, co dla mnie w 偶yciu najwa偶niejsze? Czego robi臋 za du偶o, a czego za ma艂o?

Najpro艣ciej zacz膮膰 od zrobienia listy wszystkich zada艅, jakie wykonujemy codziennie. Na tej li艣cie powinny znale藕膰 si臋 dok艂adnie wszystkie rzeczy, kt贸re musimy zrobi膰 i kt贸re robimy, mimo wszystko, w ci膮gu dnia. Przygotowanie posi艂k贸w, zakupy, zawiezienie dzieci do szko艂y, oczywi艣cie praca i wszystkie zadania z ni膮 zwi膮zane, spotkania itd.

Nast臋pnym krokiem jest uporz膮dkowanie listy wed艂ug priorytet贸w. Po pierwsze, powinny znale藕膰 si臋 na niej zadania pilne i wa偶ne, czyli takie, kt贸re musisz zrobi膰 samodzielnie i musz膮 by膰 zrobione 鈥瀗a dzi艣鈥. Wyobra藕 sobie, 偶e dzi艣 jest ostatni dzie艅 na z艂o偶enie deklaracji PIT, je偶eli tego nie zrobisz, b臋dziesz musia艂a zap艂aci膰 kar臋.

Kolejn膮 grup膮 zada艅, b臋d膮 zadania wa偶ne, ale nie pilne. Tymi zadaniami musisz zaj膮膰 si臋 samodzielnie, ale mog膮 chwilk臋 poczeka膰. W marcu nie musisz si臋 jeszcze tak spieszy膰 ze sk艂adaniem deklaracji podatkowej.

Delegowanie zada艅

Teraz najciekawszy etap 鈥 dla jednych prosty, jednak dla wielu ci臋偶ki do pokonania 鈥 delegowanie.聽Zastan贸w si臋, kt贸re rzeczy na li艣cie, kt贸r膮 masz przed sob膮, m贸g艂by zrobi膰 za Ciebie kto艣 inny. Nie poddawaj si臋 od razu. Je偶eli pojawiaj膮 si臋 my艣li typu:

I tak b臋d臋 musia艂a to poprawi膰, lepiej od razu zrobi臋 to sama.

Zastan贸w si臋, czy s艂u偶膮 one Tobie, czy mo偶e warto popracowa膰 nad zmian膮 pewnych przekona艅. Na tej li艣cie powinny znale藕膰 si臋 rzeczy pilne, ale mniej wa偶ne.聽

Jest jeszcze jedna grupa, na kt贸r膮 warto zwr贸ci膰 szczeg贸ln膮 uwag臋 鈥 tak zwane po偶eracze czasu. Do tej grupy nale偶膮 sprawy nie pilne i w dodatku nie wa偶ne. Czy warto si臋 nimi zajmowa膰? To tylko kilka z wielu sposob贸w, pomocnych w poszukiwaniu r贸wnowagi 偶yciowej. Pozwalaj膮 na zastosowanie w 偶yciu pi臋knej refleksji Fiodora Dostojewskiego, kt贸ra m贸wi, i偶

Tajemnica ludzkiego 偶ycia jest w nie w tym, aby tylko 偶y膰, lecz w tym, po co 偶y膰.

Nie ma jednej recepty na szcz臋艣cie i r贸wnowag臋 w 偶yciu. To, co jest dobre dla kogo艣, nie musi by膰 dobre dla Ciebie. Wa偶ne jest to, aby pozostawa膰 w kontakcie z samym sob膮 i pami臋ta膰 o tym, co jest najwa偶niejsze w 偶yciu. Wtedy ca艂a reszta p贸jdzie ju偶 z g贸rki!

Mo偶e Ci臋 r贸wnie偶 zainteresowa膰: